IR-6 Wykorzystanie dróg w sposób szczególny (imprezy, zawody sportowe typu: biegi, wyścigi rowerowe itp.)
ZEZWOLENIE NA WYKORZYSTANIE DRÓG PUBLICZNYCH W SPOSÓB SZCZEGÓLNY
STAROSTA KRAKOWSKI WYDAJE DECYZJĘ ADMINISTRACYJNĄ, JEŻELI WYKORZYSTANIE DRÓG W SPOSÓB SZCZEGÓLNY DOTYCZY DRÓG POWIATOWYCH (NA TERENIE POWIATU KRAKOWSKIEGO) I / LUB DRÓG GMINNYCH PUBLICZNYCH (NA TERENIE POWIATU KRAKOWSKIEGO).
JEŻELI TRASA IMPREZY PRZECINA DROGĘ WOJEWÓDZKĄ TO DECYZJĘ WYDAJE MARSZAŁEK MAŁOPOLSKI (W jego imieniu: ZARZĄD DRÓG WOJEWÓDZKICH W KRAKOWIE).
PROCEDURA ZDW
JEŻELI TRASA IMPREZY PRZECINA DROGĘ KRAJOWĄ TO DECYZJĘ WYDAJE DYREKTOR ODDZIAŁU KRAKOWSKIEGO GDDKiA.
PROCEDURA GDDKiA
OPIS SPRAWY:
Zawody sportowe, rajdy, wyścigi, zgromadzenia i inne imprezy, które powodują utrudnienia w ruchu lub wymagają korzystania z drogi w sposób szczególny, mogą się odbywać pod warunkiem zapewnienia bezpieczeństwa i porządku podczas trwania imprezy oraz uzyskania zezwolenia na jej przeprowadzenie. Zezwolenie wydaje się w drodze decyzji administracyjnej, na pisemny wniosek organizatora imprezy dotyczącej dróg powiatowych i gminnych powiatu myślenickiego, złożony co najmniej na 30 dni przed planowym terminem jej rozpoczęcia, z tym że jeżeli impreza odbywa się na drogach podległych kilku organom – organem właściwym jest:
- w przypadku dróg różnych kategorii – organ zarządzający ruchem na drodze wyższej kategorii;
- w przypadku dróg tej samej kategorii – organ właściwy ze względu na miejsce rozpoczęcia imprezy.
Zezwolenie wydaje się po:
- zasięgnięciu opinii właściwego ze względu na miejsce imprezy komendanta wojewódzkiego Policji, a w przypadku imprezy odbywającej się na drogach w strefie nadgranicznej albo na drogach przebiegających lub przyległych do terenów będących w zarządzie jednostek organizacyjnych podporządkowanych lub nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej – odpowiednio właściwego komendanta oddziału Straży Granicznej lub komendanta jednostki Żandarmerii Wojskowej; opinię doręcza się organowi, który o nią wystąpił, w terminie 14 dni od dnia wystąpienia;
- uzgodnieniu zakresu ograniczenia ruchu i wynikających stąd warunków przeprowadzenia imprezy z organami zarządzającymi ruchem na drogach, na których ma się odbyć impreza.
KOGO DOTYCZY :
Wniosek może złożyć osoba fizyczna lub prawna – organizator imprezy.
WYMAGANE DOKUMENTY :
Wniosek-zezw_na_wykorzystanie_drog_w_sposob_szczegolny_BATOWICE
Wniosek powinien zawierać w szczególności:
- imię, nazwisko lub nazwę oraz adres zamieszkania lub siedzibę organizatora imprezy;
- rodzaj i nazwę imprezy;
- informację o miejscu i dacie rozpoczęcia, przebiegu oraz zakończenia imprezy;
- informację o przewidywanej liczbie uczestników imprezy;
- wykaz osób reprezentujących organizatora w sprawach zabezpieczenia trasy lub miejsca imprezy na terenie poszczególnych województw;
- podpis organizatora lub jego przedstawiciela.
Do wniosku należy dołączyć:
- szczegółowy regulamin imprezy, określający w szczególności zasady zachowania uczestników imprezy, istotne dla bezpieczeństwa ruchu drogowego;
- wykaz osób odpowiedzialnych za prawidłowy przebieg i zabezpieczenie imprezy na terenie poszczególnych województw oraz w miejscach rozpoczęcia i zakończenia każdego odcinka, a także w miejscach wymagających szczególnego zabezpieczenia;
- program imprezy ze szczegółowym opisem trasy i podaniem odległości między poszczególnymi jej odcinkami oraz określony w minutach i kilometrach program przejazdu lub przejścia uczestników przez poszczególne miejscowości i granice województw;
- plan zabezpieczenia trasy lub miejsca określony w art. 65a ust. 3 pkt 3;
- zobowiązanie organizatora do przywrócenia do poprzedniego stanu pasa drogowego na trasie przejazdu, przejścia lub miejsca pobytu uczestników imprezy, a w przypadku uszkodzenia pasa drogowego lub urządzeń drogowych będącego następstwem imprezy – do ich bezzwłocznego naprawienia lub pokrycia kosztów tych napraw;
- pisemną zgodę właściciela lasu na przeprowadzenie imprezy w razie przeprowadzania jej na terenach leśnych.
Organizator zobowiązany jest do:
- opracowania projektu organizacji ruchu na polecenie organu zarządzającego ruchem na drodze;
- współdziałania z Policją oraz z Żandarmerią Wojskową w przypadku określonym w punkcie 2 lit. b;
- uzgodnienia z organami zarządzającymi ruchem na drogach przebieg trasy, na której ma się odbyć impreza;
- powiadomienia przedsiębiorstwa komunikacji publicznej o przewidywanym czasie występowania utrudnień w ruchu drogowym;
- zapewnienia uczestnikom imprezy pomocy medycznej;
- współpracowania ze środkami masowego przekazu w celu przekazywania informacji o utrudnieniach ruchu wynikających z planowanej imprezy.
OPŁATY :
- Opłata skarbowa za wydanie zezwolenia 48 zł. Opłata skarbowa jest płatna na konto Urzędu Gminy Zielonki,
Santander Bank Polska S.A,
al. Jana Pawła II 17, 00-854 Warszawa
Nr konta: 78 1090 1665 0000 0001 5832 1240 - Zał. cz. III, pkt. 13, ppkt. 2 – Ustawa dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2111 ze zm.).
- W przypadku składania dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa, należy uiścić opłatę 17 zł (nie dotyczy pełnomocnictw udzielanych małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu, albo gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony z opłaty skarbowej).
TERMIN ZAŁATWIENIA SPRAWY:
Pisemny wniosek organizatora imprezy powinien być złożony co najmniej na 30 dni przed planowym terminem jej rozpoczęcia. Decyzję o wydaniu lub odmowie wydania zezwolenia na odbycie imprezy wydaje się co najmniej na 7 dni przed planowanym terminem rozpoczęcia imprezy.
PODSTAWA PRAWNA:
art. 65 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 roku Prawo o ruchu drogowym (t. j. Dz. U. z 2024r. poz. 1251 ze zm.)
TRYB ODWOŁAWCZY:
Stronie niezadowolonej z wydanej decyzji przysługuje odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego. Odwołanie wnosi się w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji za pośrednictwem organu, który wydał decyzję.
Podstawa prawna ustawa Kodeks Postępowania Administracyjnego
(Dz. U. z 2024 r. poz. 572 art. 127-140)
UWAGI I DODATKOWE INFORMACJE:
Organizator imprezy przesyła w terminie 30 dni przed datą rozpoczęcia imprezy kopię wniosku wraz z wymaganymi dokumentami do:
- właściwego ze względu na miejsce rozpoczęcia imprezy komendanta wojewódzkiego Policji;
- komendanta oddziału Straży Granicznej – jeżeli impreza odbywa się w strefie nadgranicznej;
- komendanta jednostki Żandarmerii Wojskowej – jeżeli impreza jest przeprowadzana na drogach przebiegających lub przyległych do terenów będących w zarządzie jednostek organizacyjnych podporządkowanych lub nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej.
Organ kontroli ruchu drogowego może przerwać imprezę, jeżeli:
- miejsce, trasa lub czas jej trwania nie są zgodne z warunkami określonymi w zezwoleniu;
- istnieje niebezpieczeństwo zagrożenia życia lub zdrowia ludzkiego, albo mienia wielkiej wartości;
- jej przebieg powoduje zagrożenie bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Przepisy nie dotyczą procesji, pielgrzymek i innych imprez o charakterze religijnym, które odbywają się na drogach na zasadach określonych odrębnymi przepisami.